Om Koll på jobbet

Koll på jobbet är ett initiativ från LO där vi stöttar dig som är ny på jobbet.

När man söker ett jobb – och får det. Hurra!! Och hjälp. Vad händer nu? Glädje blandas med nervositet och en himla massa frågor. Därför finns vi här för att svara på dina frågor och funderingar – före, under och efter en anställning.

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om arbetslivet, en massa tips och tankar för att få bättre koll på läget. Så att du kan känna mer pepp än pirr om du är ny på jobbet. Och får lättare att stå upp för dig själv när du har koll på dina rättigheter som anställd.

Du kan alltid kontakta oss, oavsett om du är medlem i facket eller inte. Kanske dyker det upp en fråga när du precis fått ett jobb, eller en magkänsla som bara inte stämmer när du jobbat ett tag – ingen fråga är för liten, konstig eller stor!

Välkommen att höra av dig via mejl kollpajobbet@lo.se eller telefon 020–56 00 56

Om facket. En kort förklaring.

En fackförening – som även kan kallas för fackförbund eller facket – är en organisation som representerar och stöttar de som jobbar. Det finns fler än 50 olika fackföreningar i Sverige och de är ofta uppdelade utifrån yrkesgrupper, vilket betyder att varje fackförening är experter på en viss typ av jobb och kan ge skräddarsydd support till sina medlemmar.

Fackföreningar har funnits i Sverige sedan 1800-talet och arbetar för att skapa bättre villkor för de som jobbar. Det är facket som sett till att vi till exempel har 8 timmars arbetsdag, fem veckor semester, föräldraledighet och någon att vända oss till om det uppstår problem. Att vara medlem i facket är en trygghet för dig som jobbar.

Förutom att stötta individer, är en av fackets viktigaste uppgifter att komma överens med en arbetsgivarorganisation om vilka regler och villkor som ska gälla på arbetsplatserna. Dessa överenskommelser kallas kollektivavtal och ska följas av både arbetsgivare och anställda.

Vill du bli medlem i facket? Eller bara nyfiken på vilken fackförening som gäller för ditt jobb? Här kan du hitta din fackförening och läsa mer om ett medlemskap i facket.

Vilka är då LO?

LO är inte en fackförening, utan en organisation som samlar 13 olika fackföreningar med över 1,4 miljoner medlemmar. Tillsammans skapar vi trygghet i arbetslivet och kämpar för ännu bättre villkor. Som rimliga arbetstider, högre löner och en bra arbetsmiljö.

Våra medlemmar jobbar inom många olika yrken. Vi är allt från musiker till svetsare, butikspersonal och undersköterskor. Trots alla våra olikheter har vi en sak gemensamt – vi vet att ett ännu bättre arbetsliv är möjligt.

Hitta din fackförening

Byggnads. För dig som arbetar i bygg- och anläggningssektorn, till exempel betongarbetare, målare, ställningsarbetare eller golvläggare.

Elektrikerna. Om du arbetar inom till exempel eldistribution, solcellsanläggningar, nätverk och telefoni, el-installationsarbete och stark- och svagströmsarbeten.

Fastighetsanställdas förbund. Fackförbundet för dig som t.ex. är fastighetsarbetare, städare, eller områdes- och kvartersvärd.

GS, Facket för Skogs, Trä- och Grafisk bransch. För dig som arbetar inom exempelvis: skogsbruk, träindustri eller grafisk industri.

Handels. Förbundet för dig som jobbar i butik, på lager, i e-handel, som frisör eller florist.

Hotell och Restaurang. Om du arbetar på hotell, restaurang eller nöjesanläggning.

IF Metall. För dig som arbetar inom industrin med exempelvis: maskinindustri, stålverk, gruvindustri, bilmekaniker och tvätteriarbetare.

Kommunal. Fackförbundet för dig som är anställd i bland annat kommun eller landsting, till exempel: undersköterska, brandman eller busschaufför.

Livs. Om du jobbar i livsmedelsindustrin, till exempel bryggare, slaktare och bagare.

Musikerna. För dig som exempelvis arbetar som musiker, pedagog eller ljudtekniker.

Pappers. Förbundet organiserar alla arbetare inom massa- och pappersindustrin.

Seko. Här ska du vara medlem om du till exempel jobbar inom postbranschen, kriminalvården, väg och ban, spårtrafik eller försvaret.

Transport. Bli medlem om du jobbar inom transportnäring, renhållning och bevakningsbranschen.

Över 1,4 miljoner medlemmar

Läs mer om LO här

Osäker på vilken fackförening du tillhör?

Kontakta LO så hjälper vi dig att hitta rätt.